Badplaats Scheveningen wordt The Hague Beach
AANPAK HAAGSE CITYBRANDING 2020
De Gemeente Den Haag is met een nieuwe plan van aanpak gekomen, voortbordurend op het Citymarketingmarketing visie 2011-2015.
Het merk Den Haag is het vertrekpunt voor wat we de komende jaren aan citybranding gaan doen. Daarom is veel aandacht besteed aan een goede en pragmatische merkdefinitie. Onder het merk Den Haag verstaan we de onderscheidende, relevante en geloofwaardige propositie van de stad voor specifieke doelgroepen. Het stadsmerk is daarmee veel meer dan een slogan of logo. Het merk Den Haag vormt de basis voor wat we met elkaar gaan doen om het imago van Den Haag te verbeteren en de stad nog aantrekkelijker te maken.
Om onze activiteiten richting en focus te geven hanteren we voor de branding van het merk Den Haag vijf elementen: de hoofdelementen Internationale Stad van Vrede en Recht en Stad aan zee en de ondersteunende elementen Regeringscentrum, Toonaangevende bedrijven en instellingen en Koninklijke residentie en allure.
Voor de badplaats / stadsdeel Scheveningen verandert er ook een hoop in de naam. Vanwege het internationale karakter en uitstraling zal men eerder gaan spreken over "The Hague Beach" dan het aloude bekende "Scheveningen".
Stad aan zee
De ligging aan zee maakt Den Haag uniek. Geen enkele andere Nederlandse grote stad heeft de combinatie van elf kilometer kust, een bloeiende badplaats en een historische binnenstad zo dichtbij elkaar. Zelfs internationaal is dit vrij bijzonder. Het geeft de stad een bijzondere dynamiek die veel bewoners, bezoekers, studenten en werknemers van bedrijven en instellingen zeer aanspreekt. Er liggen veel kansen om deze positie te versterken. In Nederland wordt Scheveningen nog te weinig gekoppeld aan Den Haag en internationaal kan het feit dat Den Haag een strand heeft nog sterker worden neergezet. In de communicatie over Scheveningen gaan we de relatie met Den Haag versterken, internationaal spreken we zelfs eerder over ‘The Hague Beach’ dan over Scheveningen.